Ortofrajda w Działdowie

            Jesteśmy nauczycielkami nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 3 w Działdowie. Z ,,kolorową ortografią'' zwaną też ,,Ortofrajdą'' zetknęłyśmy się w maju 2003r, kiedy to Gazeta Wyborcza zamieściła płytę demonstracyjną systemu ,,Ortofrajda''. Na początku roku szkolnego 2003/2004 zaplanowałyśmy wycieczkę dla uczniów naszych klas II b i II c do Łaszki - Krainy Ortofrajdy. Miałyśmy okazję poznać twórców tej metody p. Lesława Furmagę oraz p. Romana Jańca i zapoznać się z jej zasadami. W zabawie z dziećmi zaprezentowali oni metodę 6 kolorów, którymi operuje się w ortografii. Dzieci miały wiele ciekawych zajęć i zabaw w plenerze oraz zapoznały się z grą komputerową, która stanowi nieodłączny element tej metody. Metoda ta wzbudziła nasze zainteresowanie na tyle, że po powrocie natychmiast zaczęłyśmy wykorzystywać ją w naszej pracy z dziećmi. Uczniowie założyli słowniczki wyznaczając 6 działów według kolorów (różowy, zielony, granatowy, brązowy, czarny i czerwony). Wprowadzając na zajęciach nowe słownictwo tworzymy kolorowe ortogramy i zawieszamy je na tablicy w klasie, a uczniowie wpisują je do swoich słowniczków. W celu lepszego przyswajania tego słownictwa stosujemy wiele zabaw ortograficznych, są to m.in. ortopuzzle, ortoklocki, ortomino, a poza tym korzystamy z gry komputerowej opracowanej przez p. R. Jańca, której stosowanie łącznie z zabawami daje gwarancję szybszego i lepszego opanowania wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Dla sprawdzania nabytych umiejętności w poprawnym pisaniu tworzymy kolorowe dyktanda. Są to teksty odnoszące się do bieżącej tematyki, zawierające poznane ostatnio słownictwo. W tekstach tych znajdują się w miejscu trudności ortograficznych puste okienka. Dzieci na zasadzie kojarzenia z kolorem odpowiednio je zamalowują. Ortografia stała się więc nie tylko nauką ale przede wszystkim zabawą. Nie wzbudza już takiego przerażenia i zniechęcenia. Uczniowie sami domagają się zabaw i kolorowych dyktand. Ponadto wykorzystujemy system kolorowej ortografii na wszystkich zajęciach. Pisząc zadanie tekstowe z matematyki, czy opisując stan pogody, w zeszytach, w kartach pracy dzieci wszędzie stosują kolory. Dzięki temu zwiększyła się czujność ortograficzna, dzieci popełniają coraz mniej błędów, co wróży temu systemowi edukacyjny sukces. Pod koniec października widząc już pierwsze sukcesy naszych uczniów, a więc i skuteczność tej metody zorganizowałyśmy konferencję metodyczną dla nauczycieli nauczania zintegrowanego z gminy Działdowo. Zaprezentowałyśmy system kolorowej ortografii, chcąc zachęcić tym samym wiele naszych koleżanek do jej stosowania. Metoda wywołała duże zainteresowanie wśród nauczycieli uczestniczących w tej konferencji, a zabawy przedstawione podczas zajęć znalazły już swoich naśladowców.
            W maju 2004r zamierzamy zorganizować międzyszkolny, gminny turniej sportowo-ortograficzny. Twórca tej metody jest znanym podróżnikiem, stąd sportowy charakter tej imprezy. Turniej ten będzie prowadzony w formie zabawy. Poszczególne konkurencje będą łączyły w sobie elementy edukacyjne i sportowe. Mamy nadzieję, że nasze przedsięwzięcie powiedzie się i udowodnimy wszystkim, że ortografia nie musi wiązać się ze stresem i niechęcią ale z radością i zabawą i zachęci do nauki ortografii, natomiast nauczycieli skłoni do przemyśleń i wyciągnięcia wniosków, iż ortografii można uczyć ,,inaczej''.


Ewa Kłosowska i Agata Tyburska            



POWRÓT     MENU