Podróże z Ortofrajdkiem po Polsce

Pokaz slajdów
01.jpg 02.jpg 03.jpg
Pani Małgorzata Błaszak ze Szkoły Podstawowej w Sztutowie wybrałą sie ze swoją klasą na jedyna w swoim rodzaju podróż ortograficzną.



Uczniowie po projekcji filmu pt. "Wieliczka" "wjeżdzają" pociągiem do klasy, którą wspólnie z nauczycielka ustylizowały na kopalnię. Śpiewają piosenkę o Krainie Radości, wiają pania dyrektor, następnie siadają w kręgu. Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Nauczycielka odwołuje sie do dziecięcej wyobraźni. Uczniowie zamykają oczy, "wsiadają" do pociągu i po chwili są w Kopalni Soli w Wieliczce. W szybie jest troche chłodno, dzieci biorą się za ręce, pani inicjuje zabawę ruchową.
04.jpg 05.jpg 06.jpg
Po przypomnieniu kolorów Ortofrajdy, w rolę królowej Kingi wciela się uczennica. Na osnowie tej legendy uczniowie poznają historię kopalni, właściwości soli, do jakich celów jest używana. Uczeń jak najstaranniej czyta tekst na głos. Jego zadaniem jest wybranie i skojarzenie właściwych kolorów ortogramów.


W trakcie zabawy dzieci analizują otrzymane informacje, wyłapują nieprawidłowo wybrane kolory ortogramów. Czynnie uczestniczą w lekcji.
07.jpg 08.jpg 09.jpg
Uczennica dzieli się swoimi uwagami na temat poprawności wypowiedzi kolegi i prawidłowo dobranych kolorów ortogramów.


Dzieci bardzo chętnie angażują się w zabawę. Kojarzenie kolorów absorbuje wyobraźnię. Minęła godzina lekcyjna, nikt nie wyrywa się na przerwę.

Wybrane dziecko jako "przewodnik" rozpoczyna pracę w kopalni, nawiązuje kontakt z dziećmi, porusza ich wyobraźnię. Odpowiada na pytania, nadaje starej legendzie nowy wymiar.
10.jpg 11.jpg 12.jpg
Dzieci dotarły do "sztolni". Przewodnik wymienia narzędzia, którymi pracują górnicy. Trzeba wybrać prawidłowe kolory, następnie wycieczka kontynuuje zwiedzanie.


Zaangażowanie dzieci jest autentyczne, praca tą metodą odczarowała
lęk, reguły ortograficzne zastąpiły kolory. Sól przestała być biała, jest różowa, korytarz w kopalni granatowy, żyrandole się zielenią.

Przewodnik przyprowadził wycieczkę do stoiska z pamiątkami, to koniec trasy, tu też trzeba pomyśleć i zapamiętać, jak się pisze: książka, żyrandol itp. Następny etap, to malowanie dyktanda w kopalni soli.
13.jpg 14.jpg 15.jpg
W sklepiku można dotknąć kopalnianych "eksponatów", obejrzeć lampkę naftową, wziąć do ręki grudkę soli, obejrzeć skrzata, zapamiętujać przy tym kolory Ortofrajdy.
Dyktando juz za chwilę będzie mienić się kolorami. Przy okazji uczniowie utrwalą sobie kilka informacji z dzisiejszej lekcji: ortografię, historię i geografię.
Do zabawy z Kolorową Ortografią dobre jest każde miejsce w klasie . Dzieci uczą się pracy zespołowej, wspólnie poszukując popełnionych błędów.
16.jpg 17.jpg 18.jpg
Wszyscy chcą odpowiedzieć na pytanie nauczycielki, jakim kolorem należy wypełnić lukę w wyrazie.

Dziesięciu uczniów bezbłędnie pokolorowało dyktando. Zapamiętali np., że korytarz to granatowe, górnik rózowe, sól różowe itd.


Koniec wycieczki. Kopalnia Soli w Wieliczce nie ma dla uczniów ortograficznych tajemnic.


19.jpg 20.jpg 21.jpg
Dzieci trochę zmęczone, ale zadowolone. To była lekcja, którą się zapamięta. Będzie o czym opowiadać w domu. Widoczny na ścianie pociąg odwiedzi jeszcze pozostałych Przyjaciół Ortofrajdy. A teraz chwila do fotografa ! Dyrektor szkoły (pierwsza pani z lewej strony) wysoko oceniła niezwykłą lekcję z Ortofrajdą.


Rozwiązane zagadki ortograficzne zdobą klasową "ścianę" soli.


  Opracowała Małgorzata Blaszak
horka@wp.pl

- - -  powrót  - - -